Tel: 0280-181 00

Malung-Sälens kommun - Box 14 - 782 21 Malung - Besöksadress: Lisagatan 34

  • Kontakt

Tipsa

Dessa företag har haft stafettpinnen år 2015

Ingemar Erikssons Rör
2015-12-10

Idag har Näringslivsenheten besökt Lars-Olof ”Larsa” Eriksson som driver företaget Ingemar Erikssons Rör AB i Transtrand. Han har drivit företaget i egen regi sedan år 2002 och tog över efter sin far som startade firman redan år 1975. ”Larsa” berättar att han påbörjade sin karriär i företaget år 1983, direkt efter gymnasiet, som rörmokare.

När vi kommer till företaget blir vi mottagna i de nya lokalerna som de precis har flyttat in i. Det är en stor utställningsyta där de håller på att bygga upp utställningar av de produkter som de säljer. ”Larsa” ursäktar sig lite över att det just nu är lite rörigt eftersom de precis är i uppbyggnaden av utställningen, men vi kan se att det kommer att bli mycket fint när det blir klart. I månadsskiftet januari/februari kommer de att ha invigning av lokalerna. Han berättar också att de har möjlighet att hyra ut lokalen till vissa olika tillställningar eftersom utställningen är så finurligt uppbyggd att den på ett enkelt sätt är flyttbar.

Företaget har idag 14 stycken heltidsanställda; både rörmokare, snickare, kaminmontör och kontorspersonal. Förutom att de erbjuder ett brett utbud av hantverkartjänster är de också återförsäljare av produkter inom både kök, badrum, olika cirkulationspumpar och braskaminer. De flesta kunderna finns i Sälen-området men även i Särna-Idre och Äppelbo-Vansbro. Företaget samverkar med många lokala företagare inom exempelvis el, kakel, färg, bygg och genom detta kan de alltid ge kunden en helhetslösning på de tjänster som önskas.

Att ”Larsa” är en sann entreprenör med en god vilja går inte att ta miste på då han under vårt besök och samtal ger oss ett härligt intryck av positivitet och av att vara en möjlighetsskapare.

–Snart, säger han, är det julpyntat och klart här inne så då kommer det att bli riktigt bra.

Ingemar Erikssons Rör AB fick stafettpinnen av Sälens Elinstallations AB och frågeställningen som följde med var: När är du nöjd och när ska du börja säga nej?

Svar från ”Larsa”: Jag känner att när jag har gjort klart huset och utställningen så kommer jag att bli nöjd i det. Sen tror jag inte att man får bli för nöjd utan att man fortfarande är och tänker kreativt. Jag försöker att inte säga nej till kunden, men ibland måste man det på grund av tidsbrist. Men då får man hjälpa dem vidare utifrån den situationen så kunden ändå blir nöjd.

Stafettpinnen har nu skickats vidare och nästa besök kommer att gå till Renström i Lima AB.

Näringslivsenheten tackar för besöket och önskar lycka till med företagandet framöver och till invigningen av de nya lokalerna!

Hemsida Ingemar Erikssons Rör AB: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Sälens Elinstallations AB
2015-11-02

Sälens Elinstallations AB var nästa företag som fick stafettpinnen. Näringslivsenheten träffar Tommy Eriksson som drivit företaget i egen regi sedan år 2009. Företaget har dock varit igång mycket längre då det var Tommys far Hans-Erik Eriksson som startade rörelsen redan år 1971 och år 1987 gick Tommy in som delägare tillsammans med fadern. I dag driver Tommy verksamheten själv och är ensam anställd.

Tommy berättar att han utför det mesta inom el som exempelvis installationer, reparationer, elementbyten, en hel del service och rot-arbeten blir det samt att han erbjuder helhetslösningar då han själv är återförsäljare av den utrustning som installeras hos kund. Eftersom hans kunder främst finns i Sälenområdet frågar vi om Tommy känner av säsongsperioderna men han talar om att jobben är jämt fördelade över året. Efter att ha varit hos Tommy en stund förstår vi att han har en otrolig struktur och planering över sina arbeten vilket har resulterat i att han fått en jämn fördelning av jobb under arbetsåret. Han visar oss sina jobbplaneringar och vi kan se vilken ordning och reda han håller som samtidigt ger honom en bra koll över verksamheten. Tommy samverkar mycket med lokala företagare och om han får arbeten som han själv inte har möjlighet att utföra tipsar han dem vidare till de lokala kollegorna inom branschen. Han har ett bra nätverk och tycker att vi har många rejäla och pålitliga hantverkare i vår kommun.

På vår fråga hur han marknadsför sitt företag så får vi svaret att han bara är med i telefonkatalogen, den är med andra ord väldigt knapp. På företagsbilen finns det dock reklam i form av företagsnamn/telefonnummer och en hemsida är påbörjad. Ibland är han med och gör lite sponsringar och därigenom blir det också lite reklam. Mer behöver han inte synas eftersom kunderna ändå hittar honom.

Sälens Elinstallations AB fick stafettpinnen av MT Stugservice i Sälen AB och frågeställningen som följde med var: Hur bär du dig åt för att ha en sådan stenkoll på din verksamhet som du har?

Svar från Tommy: Jag har ett stort kontrollbehov, vill ha ordning och reda och sedan är jag pedant. Detta återspeglar sig i yrket för jag vill att jobben ska se bra ut. Man ska inte skämmas när man åker från kunden.

Nu har stafettpinnen skickats vidare till företaget Ingemar Erikssons Rör AB och nästa besök är inbokat där.

Näringslivsenheten tackar Tommy för mottagandet och för en intressant dialog kring företagandet!

Hemsida Sälens Elinstallations AB: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

MT Stugservice i Sälen AB
2015-10-21

Dagens företagsbesök gick till MT Stugservice i Sälen AB. Det är Magnus Thors som driver företaget och rörelsen startade år 2005. Näringslivsenheten träffar Magnus i bostaden i Transtrand där han på gården även har sitt kontor.  

MT Stugservice erbjuder en bred service och i företaget finns det ett antal samarbetsavtal som ger rörelsen en stabil grund att utgå ifrån. Magnus berättar att han har avtal med många stugägare och har ca 70 stugor i Sälen där han gör tillsyner under hela året samt att han är stugägarnas lokale kontaktperson när exempelsvis hantverkare behöver in i husen. Det är både privata kunder, företagskunder, hyresgästföreningar och stiftelser som behöver hjälp med sina bostäder.

Förutom detta så är Magnus behjälplig i en jourgrupp för ett värmeverk som finns etablerat i trakterna samt att han har samarbete med Riksbyggen där hans tjänster är fastighetsskötsel för tre matvarubutiker som finns belägna i Sälen och Lima.

När vi pratar med Magnus blir vi varse om att han är en ”nyckelperson” som fixar det mesta inom hantverkstjänster men också med tjänster som snöskottning, städning och fönsterputs. Han berättar att han också tar sig an renoveringsuppdrag och beskriver sig som en totalentreprenad och har i dagsläget två pågående helrenoveringsuppdrag. I de olika uppdragen anlitar och samverkar han med andra lokala företagare och han är själv den personen som koordinerar och samordnar så att uppdragen och arbetena flyter på.

Magnus är ensam anställd i sitt företag men säger att han egentligen skulle vara i behov av att anställa en till person. Om han hittar den ”rätta” som har en bred kunskap inom de olika hantverksområdena så finns intresse från Magnus sida att kunna göra en anställning. 

På vår fråga hur företaget marknadsförs så får vi svaret att ingen marknadsföring görs alls. Det är ett medvetet val eftersom jobben kommer in via rekommendationer från andra kunder/företagare och en bra marknadsföring är den berömda ”mun till mun-metoden”.

MT Stugservice i Sälen AB fick stafettpinnen av JN Rör & Bygg och frågeställningen som följde med var: Vad har du för tankar inför framtiden och vad är dina visioner?

Svar från Magnus: Jag vill att rörelsen ska rulla på och att jag eventuellt ska kunna anställa någon framöver för att öka min tillgänglighet och ha ett bra flyt i verksamheten. Det expanderar mycket i Sälen vilket genererar jobb så jag ser ljust på framtiden.

Nu har Magnus skickat stafettpinnen vidare till Sälens Elinstallations AB och nästa besök är nu inbokat där.

Näringslivsenheten tackar för ett bra företagsbesök och för en bra och intressant dialog kring Magnus företagande!

_____________________________________________________________________________

JN Rör & Bygg
2015-10-05

Idag gjorde Näringslivsenheten ett företagsbesök hos JN Rör & Bygg i Malung. Det är far och son, Jim och Andreas Nordquist, som driver verksamheten tillsammans. Det är Jim som är grundare till företaget då han startade det i början på 90-talet. Han har själv en lång erfarenhet av yrket då han arbetat som rörmokare sedan han var ca 17 år gammal.

Även Andreas hade från början en egen firma som han startade år 2001. Han samverkade redan då med pappa Jims företag men år 2009 beslöt de sig för att slå ihop verksamheterna. De är idag ett litet familjeföretag då även Andreas bror arbetar som anställd i rörelsen. Företaget arbetar mest med rörinstallationer som exempelvis värmepumpar, pannor och badrum plus att de också har en viss byggverksamhet. Kunderna finns främst inom Malung-Sälens kommun och det är både privat- och företagskunder samt att de arbetar med försäkringsarbeten. På vår fråga hur de marknadsför sig så blir svaret att de inte har någon större marknadsföring mer än annonsering i det lokala annonsbladet och att de har reklam på sina firmabilar.

De berättar att de har bra med jobb och ibland räcker de inte till själva utan måste då ta in arbetskraft efter behov som de bland annat hyr in. De samverkar en hel del med lokala företagare och de försöker handla allt material lokalt. När det gäller utveckling av företaget så berättar både Jim och Andreas att de skulle säkert kunna utveckla verksamheten än mera men ett problem är att få tag i kunniga och självgående VVS-montörer som har erfarenhet med sig i bagaget.

Det märks att det är en härlig jargong mellan far och son då de under vårt besök och samtal har lite olika åsikter om ditt och datt men hela tiden med glimten i ögat. Vi frågar om det går bra för dem att samarbeta och svaret blir då Nej från Andreas och Ja från Jim som avslutas med ett skratt som tyder på den härliga jargongen. Jim har funderingar på att trappa ner framöver då han börjar tänka på pensionen. Men vi märker att det ännu inte är helt klart när detta kommer att ske och om det i så fall blir på hel- eller halvtid.

JN Rör & Bygg fick stafettpinnen av RHA Bygg och frågeställningen som följde med var: Vad har du för framtidsvisioner – har du tänkt anställa fler?

Svar från Andreas: Pappa Jim kommer så småningom att gå i pension och jag är lite kluven i hur jag ska göra i framtiden med att anställa. Vi har jobb så vi klarar oss men om jag ska anställa så blir det ett behov av att ta in än mer jobb och jag tycker det är svårt att veta hur jag ska tänka med detta. Det är just nu ett litet dilemma för mig hur jag ska göra då jag i sådana fall kommer att ställas inför andra och fler krav.

Jim och Andreas har nu skickat stafettpinnen vidare till MT Stugservice i Sälen AB och ett besök är nu inbokat där.

Näringslivsenheten tackar Jim och Andreas för tiden vi fick hos dem och för ett bra företagssamtal!

_____________________________________________________________________________

RHA Bygg
2015-09-15

Idag har vi på Näringslivsenheten hälsat på nästa företag som fått stafettpinnen. Företaget var RHA Bygg och drivs av Robin Hampus i Malung.

Robin gick ut byggprogrammet på gymnasiet i Malung år 2007 och därefter har han arbetat åt lite olika företag inom branschen som anställd. Han har också ägnat en hel del tid åt sitt fritidsintresse inom motocrossen men idag läggs den mesta tiden på jobbet fast intresset för crossåkningen finns fortfarande kvar, dock har det blivit lite mindre av åkningen på slutet.

Vi träffar Robin Hampus och hans kompanjon Lars Torris mitt under deras arbete då de håller på att bygga en carport till en kund i byn Norra Mon. Som tur är kom vi precis till frukostrasten så vi fick en pratstund med killarna.

Robin berättar att han samverkar mycket med Lars och det har resulterat i att de har bildat ett gemensamt aktiebolag men att de också, var och en, har kvar sina egna två enskilda firmor. Robin driver RHA Bygg som enskild firma (start år 2011) och Lars driver Västerdala Byggtjänst som enskild firma (start år 2007) men då de gör arbeten tillsammans jobbar de utifrån det gemensamma aktiebolaget som heter RHA – Västerdala Montage AB.

I aktiebolaget har de anställt ytterligare 3 personer då de sedan hösten år 2014 har ett samarbete med Mockfjärds Fönster och som har genererat denna utveckling av verksamheten. Företagens kunder finns främst i Malung och Sälen men i samarbetet med Mockfjärds Fönster har de en kundkrets från Dala-Järna och norrut samt från Mora och norrut. 

På vår fråga hur de marknadsför sig så har de annonsering i lokala annonsblad samt att de har företagsreklam på bilarna. Men den bästa marknadsföringen tror de sker genom att det blir ”ringar på vattnet” då de varit ute hos kund och gjort ett bra arbete.

Företagen erbjuder allt inom byggtjänster och även inom fastighetsskötsel som exempelvis gräsklippning och snöskottning. Det märks att de trivs att jobba tillsammans då de har glimten i ögat och humöret är glatt. Under vårt samtal med Robin och Lars så blir vi övertygade om att ingenting är omöjligt för dem. Skulle de få ett uppdrag som de själva inte har kompetensen till så har de ett nätverk som de alltid kan använda sig av. De samverkar med lokala företag och köper även sitt material lokalt.  

RHA Bygg fick stafettpinnen av Malung Sälen Display och frågeställningen som följde med var: Vad har du för framtidsvisioner – vill du växa mer?

Svar: Klart att man vill växa mer. Men i nuläget arbetar vi på och fokus är att verksamheten rullar och att det finns jobb till de tre som vi har anställda. I framtidstankarna så finns förhoppningen att komma in och få mer jobb i Mora-området. Det skulle vara bra.

Stafettpinnen har nu skickats vidare till JN Rör & Bygg där vi har bokat in ett besök.

Näringslivsenheten tackar Robin och Lars för att vi fick uppehålla dem en stund, mitt i deras bygge, och önskar Lycka till med företagandet i framtiden!

_____________________________________________________________________________

Malung Sälen Display
2015-09-08

Idag blev det Steven Jonsson som driver Malung Sälen Display som fick besök från Näringslivsenheten och vi besöker honom i verkstan som han har hemma på gården i Norra Grimsåker i Malung.

Steven har en lång erfarenhet som egen företagare då han redan år 1986 startade eget. Under början av sin karriär arbetade han med arkitekturmodeller och gjorde prototyper och skalmodeller för olika projekt och byggen. På den tiden kombinerade han verksamheten med annat ordinarie arbete där han var anställd så det egna företaget bedrevs då ”vid sidan om” det andra jobbet. År 1990 flyttade Steven till Florida där han under ett år bodde och drev verksamhet inom samma område – arkitektur. Året i Florida beskriver han som lärorikt på flera olika plan och med sig hem till Sverige igen fick han flera nya erfarenheter. Mellan år 1990-1996 låg rörelsen vilande men år 1996 startade han upp Malung Sälen Display och har sedan dess varit igång med denna verksamhet och driver den på heltid.

Malung Sälen Display erbjuder produkter som banderoller, roll-ups, storbildsskyltar, blästrade träskyltar, dekaler, stripes på bilar/bilreklam (skär till och monterar), logotyper med mera. Specialtillverkar och gör lösningar efter kundernas önskemål. 

Steven berättar att hans kundkrets är främst företagskunder och flera av dem finns i områdena Malung-Sälen, Vemdalen, Ramundberget, Lofsdalen och även i vårt grannland Norge. Han berättar också att han samverkar med flera lokala företagare eftersom det ibland krävs material som han måste komplettera med för att få en helhetslösning.

När vi frågar Steven hur han marknadsför sig så tittar han på oss lite klurigt och frågar om han brukar synas mycket? Och när vi börjar tänka efter så är det nog så att vi inte ser honom särskilt mycket men däremot så hör vi från nöjda kunder som pratar gott om det jobb som Steven utfört. Och han tror att det är nog den marknadsföringen som gett mest. Men vi vet ju faktiskt att han har en hemsida (som han säger att han tyvärr inte hinner uppdatera så mycket) och så ser vi hans bil utanför verkstan med företagsnamnet på (så klart!).     

Malung Sälen Display fick stafettpinnen av Sälen Buss och frågeställningen som följde med var: Har du några tankar/funderingar på att etablera dig mer i Sälenområdet och eventuellt utveckla företaget med fler anställda?

Svar från Steven: Jag är en del i Sälen redan nu och är ganska nöjd med läget som det ser ut just nu och är utifrån det inte beredd att utöka/anställa i nuläget. Det känns bra för mig att ha verksamheten på en för mig lagom nivå där jag känner mig tillfreds och där befinner jag mig nu. Sen vet man i och för sig aldrig vad som händer i framtiden och kanske väntar bakom hörnet…

Stafettpinnen har nu skickats vidare till RHA Bygg och Näringslivsenheten kommer att göra nästa stafettpinnebesök där.

Vi tackar Steven för stunden vi fick hos honom och för ett intressant samtal kring hans företagande.

Hemsida Malung Sälen Display: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Sälen Buss
2015-08-31

Nästa stafettpinnebesök gick till Sälen Buss där Näringslivsenheten fick en pratstund med VD/företagets ägare Roger Andersson och platschefen Christer Stam.

Vi träffar dem på kontoret i Malung där de har sin största verksamhet med både kontor, garage och egen verkstad men de har även ett garage i Fiskarheden och ett i Sälen.

Roger berättar att han började sin karriär som egen företagare år 1987 då han startade en taxiverksamhet och hade då tre taxibilar i rörelsen. År 1995 utökade han genom att komplettera sitt företag med en buss. Dock var det trögt under första året att få igång bussverksamheten men år 1997 vände det och han satsade då på att köpa in fler bussar och hade fram till för cirka två år sedan 10 fordon. Roger säger att ”det var väl en inkörsperiod som gick lite trögt men när jag kom förbi den och inte gav upp så lossnade det”.

Sälen Buss har idag flera olika uppdrag/körningar som exempelvis skid- och badbussarna i Sälen, transferbuss till tåg och flyg (Mora) samt förbindelse in till Norge och Trysil. Från 1 juli 2014 tog de över länstrafiken i Malung-Sälens kommun (uppdragsgivare åt Dalatrafik) och de sköter också all skoltrafik i kommunen. I och med denna samverkan har Roger idag utökat till ett 40-tal fordon och har ett 70-tal anställda. Grundverksamheten är idag läns- och linjetrafiken, sjukresor, färdtjänst, skolresor och konferensresor.

Utvecklingen har gått oerhört snabbt under de senaste åren då företaget år 2012 hade ca 8,8 miljoner i omsättning och i år 2015 räknar de med att ligga omkring 45-50 miljoner kronor.  Det är fantastiskt att lyssna på Roger då han berättar om sin företagsutveckling men vi förstår också att det hela tiden ställs olika krav på verksamheten samt andra utmaningar som dyker upp. Christer Stam berättar bland annat att det inte är så enkelt idag att få tag på busschaufförer – yrket ser inte alls lika ut idag som det gjorde för 30 år sedan och det är så mycket mera är att ”bara” köra buss. Teknikutvecklingen har gjort sin del, krav på kompetensutbildningar, mycket planeringar i schemaläggningar så det ska stämma med körtider/raster, dygnsvila, veckovila med mera.

En stor utmaning som händer i kommunen nu, och som Roger och Christer med spänning ser fram emot och följer utvecklingen i, är när den nya flygplatsen kommer på Mobergskölen. Deras tankar kretsar just kring hur det ska organiseras och hur få ihop helheten med trafiken och logistiken. De tror att detta är ett perfekt sätt att få hit en folkmassa till vårt område som kommer att engagera och gynna fler småföretagare i kommunen.

Sälen Buss fick stafettpinnen av Swedbank och frågeställningen som följde med var: Vad var största utmaningen att ta sig an lokaltrafiken och att växa i den omfattning du gjort?

Svar från Roger: Den största utmaningen var att få finansiärer att tro på mig och framför allt att få med sig personalen under de premisser som var på kort tid. Även att få med sig folket på en framtidstro.

Christer Stam tillägger; ”Det förtroendet som Roger har gett mig och även övriga personalen har gjort att det har gått så bra som det har gjort”.

Stafettpinnen har nu skickats vidare till Malung Sälen Display. Näringslivsenheten tackar Roger och Christer för ett intressant företagssamtal och önskar fortsatt lycka till framöver!

På bilden från vänster: Christer Stam platschef, Roger Andersson företagsägare, Anders Kvist planerare, Matilda Persson ekonomiansvarig.

Hemsida Sälen Buss: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Swedbank
2015-08-12

Nu har stafettpinnen kommit igång igen efter semestrarna och den här gången hade den skickats till Swedbank i Malung.

Näringslivsenheten besökte Stefan Lindell som är bankchef för Swedbank i Västerdalarna och har varit det sedan år 2010. Dessförinnan var han anställd som rådgivare i banken och totalt har han nu arbetat där i 13 år. Stefan ansvarar för tre kontor; Sälen, Malung och Vansbro. Totalt är de 10 anställda och 3 av dessa är företagsrådgivare och 7 är privatrådgivare. Swedbanks kundstock består av drygt 13000 privatkunder och företags-/föreningskunderna uppnås till drygt 1700 st.

Under senaste åren har banksektorn mött stora förändringar och utmaningar i samband med den ökande användningen av internet samt mobiltelefoni och Swedbank har jobbat hårt för att ligga i framkant med att möta kundernas önskemål om digitala lösningar och att anpassa sig till de nya tekniska trenderna. Stefan berättar att det är just digitaliseringen som är en av utmaningarna för banken i nuläget – hur de hjälper de kunder som upplever det svårare att själva lära sig de nya digitala lösningarna att känna sig bekväma med dem. Han menar att det är viktigt att förstå att digitaliseringen inte är en utveckling man kan stoppa utan vi behöver alla lära oss att leva med den i vardagen och se dess fördelar.  

På vår fråga om vilka följder de har upplevt sedan de tog bort kontanthanteringen så förklarar Stefan att det inte har betytt så negativa följder som kanske många tror att det gjort. Han lyfter fram de goda resultat som har visats, exempelvis att rånrisken i både bank och av värdetransporterna har minskat.

Ofta brukar man se Stefan utanför bankens kontor då han är engagerad i olika utvecklingsarbeten som sker i det lokala näringslivet. Han har ett gediget intresse av samhällsutvecklingen och säger att det är viktigt att kommunerna Malung-Sälen och Vansbro mår bra. Han är involverad i olika grupper som exempelvis UF-företag, Ung Ekonomi, Unga Jobb, Företagarna, Rotary, den lokala företagsmässan, Skatubuä (ett idénäste för företag) med mera. Han menar att som ett led i ett samhällsengagemang är det naturligt för dem att engagera sig i frågor som rör unga människor, som exempelvis ungdomsarbetslöshet. Genom att bidra till att ungdomar kan stanna på orten verkar man för hållbar tillväxt samtidigt som relationen till andra företag stärks.

Swedbank fick stafettpinnen av ICA Supermarket och frågeställningen som följde med var: Hur tror du att bankernas kontorsservice och trender kommer att se ut om 10 år?

Svar från Stefan: Det lokala kontorsnätet kommer bli mindre och med andra öppettider utifrån kundernas behov. Transparansen kommer bli än tydligare. Kunden kommer bli än mer digitaliserad och avropa bankens tjänster/hjälp vid eget behov och egen tid.

Stefan har nu skickat stafettpinnen vidare till Sälens Buss. Vi tackar Stefan för besöket på Swedbank och önskar en god fortsättning med jobb och de utvecklingsarbeten som han är engagerad i.

Hemsida Swedbank Malung: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

ICA Supermarket
2015-06-17

Mitt i midsommarveckans rusch hälsade Näringslivsenheten på hos John Öhrnell som driver ICA Supermarket i Malung. Den 1 januari år 2012 tog John över ICA-butiken i Malung och dessförinnan drev han en liknande butik i Boden. Han summerar de 3,5 åren i Malung som både tuffa och lärorika - det gäller hela tiden att hålla farten uppe och tänka utveckling. I dagsläget är det 21 stycken fasta heltidstjänster i butiken och till det kommer ett femtontal extra personal in under sommaren. Topparna i butiken är storhelger som jul, påsk, midsommar samt även dansbandsveckan och Sälensäsongen. För att affären ska gå bra så framhåller John att personalen är den viktigaste delen i verksamheten. Det är de som sköter allt så det fungerar bra i butiken. Sedan John tog över har han satsat mycket på personalutbildningar och nu börjar han se effekten av det.

Att John brinner för utveckling och har många järn i elden går inte att ta miste på och det har hänt en hel del nyheter i butiken; de har öppnat en chark och även ett konditori där de själva bakar bland annat tårtor, bakelser och smörgåstårtor för avhämtning. Konditoridelen har blivit mycket uppskattad och varit positivt. Är man sugen på en kopp kaffe går det bra att titta in på ICA då det alldeles innanför entrén går att köpa både kaffe (i alla olika varianter) samt yoghurtglass.

ICA erbjuder även Matkassen som man kan beställa i olika storlekar. I matkassen finns det spännande recept och tillhöranade råvaror som gör att det enkelt går att få lite variation på matlagningen. Nyheten har fallit väl ut och de levererar ca 20 kassar per vecka ut till kunder.

För ett år sedan lanserades även Dansbandskassen. Det är en plastkasse som är något dyrare än en vanlig kasse och pengarna i fonden ska gå till någon organisation eller förening som värnar om bygdens utveckling. I år är det dags för att dela ut priset för första gången och det kommer att ske under dansbandsveckan.

Den färskaste nyheten är en samverkan mellan ICA Supermarket i Malung och företaget Sälen Musik och Nöje där John Öhrnell och musikern Johan Eriksson tillsammans har bildat ett bolag som heter JoJo Event & Uthyrning. Här erbjuder de helhetslösningar till både stora och små event; uthyrning av tält, bord, stolar, hoppborgar, gladiatorarena samt att de tillhandahåller catering, serveringspersonal och porslin. Även musikunderhållning kan bokas.

John berättar att han även har fler utvecklingsprojekt på gång och det största framöver är att det kommer bli en ombyggnad av butiken. Men redan till hösten kommer han att lansera en ny e-handelstjänst där man kan handla och beställa varor från butiken på internet. Tjänsten riktar sig till både privatpersoner, organisationer och företag samt att den riktar sig till turister som är på väg till trakten. Varorna kommer att levereras ut till kunden i området Malung med omnejd men man kan även hämta ut beställningen själv i butiken om man så önskar.

ICA Supermarket fick stafettpinnen av musikern Johan Eriksson och frågeställningen som följde med var: Hur ser du dig själv som företagare om 10 år?

Svar från John: Jag månar om en positiv samhällsutveckling och att Malung blomstrar. I den utvecklingen ser jag att jag får förverkliga mina idéer och driva fler företag än idag. Jag brinner för bygdens utveckling.

John har nu skickat stafettpinnen vidare till Swedbank i Malung. Näringslivsenheten tackar för ett bra och spännande besök där vi fick ta del av en berättelse om verksamheten samt om de spännande utvecklingsplanerna. Vi önskar fortsatt Lycka Till!

Hemsida ICA Supermarket Malung: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Johan Eriksson Musiker och sångare
2015-06-04

Stafettpinnen landade denna gång hos Musikern och sångaren Johan Eriksson i Malungsfors och Näringslivsenheten har hälsat på hos honom. Johan är verkligen en eldsjäl som har många järn i elden och är driftig inom mångt och mycket. Han engagerar sig inom musiken, både för sin egen utveckling men också för att utveckla kulturen i bygden. Sedan år 1992 har han arbetat på heltid inom området.

År 1999 slog Johan igenom i tv-programmet Sikta mot Stjärnorna då han medverkade som Ted Gärdestad och kom tvåa i finalen. Ted Gärdestad-imitationen lever fortfarande kvar och Johan gör än idag hyllningskonserter och shower på olika platser runt om i Sverige.

År 2001 startades bolaget Partypolarna AB där Johan är en av delägarna. Bandet består av fyra medlemmar och de är ett band som showar och turnerar tillsammans.
Förutom att Johan är med i bandet så trubadurar han även en hel del vilket resulterade i att han efter något år bildade ytterligare ett företag under namnet Johan Eriksson Musik i Malungsfors.

Det senaste bolaget som han bildade heter Sälen Musik och Nöje AB och innehåller flera olika delar; artistförmedling, ljud och ljus, allt som hör till festen (dekorationer, trycksaker mm), event (festivaler, konserter), foto och reklam. Företaget har ett helhetskoncept för att kunna erbjuda hjälp med att anordna nöjen.

Att Johan har flera strängar på sin lyra är det nog ingen tvekan om. Han är även grundare till Visfestivalen i Malungsfors och i år är det nionde året för festivalen. Under åren som gått har festivalen vuxit och han säger att de hittat en bra publik som kommer dit och de flesta återkommer efter varje år. Nästa år är det 10-årsjubileum och på vår fråga om det blir något extra då så tittar Johan lite klurigt på oss och säger bara – ja, jag har redan tänkt på det och det kommer att bli något extra!

Grunden till all verksamhet är vintern i Sälen och mellan december till april har han ca 130 spelningar där plus all bokning av artister till anläggningarna. I sommar kommer han även att göra blandade småspelningar vid exempelvis Gammelgården i Malung på midsommarafton, på Dansbandsveckan i Malung och på Geschwornergården vid gruvan i Falun.

Johan Eriksson fick stafettpinnen av företaget Skiers Inn och frågeställningen som följde med var: Hur får du en kulturbaserad verksamhet att fungera på en ort där traditionella yrken väger så tungt?

Svar från Johan: Ofta får jag frågan ”- vad har du för riktigt jobb” och det tror jag bottnar i den traditionella synen på jobb. Men jag tycker att synen har förändrats under de 20-tal som jag har jobbat med musiken. Det har blivit mer accepterat att leva på kultur eftersom vi har utvecklats från ett industrisamhälle till ett tjänste- och servicesamhälle. Genom hårt arbete och ett brett kontaktnät har jag bevisat att det går att leva på musiken.

Johan har nu skickat stafettpinnen vidare till ICA Supermarket i Malung. Vi tackar för ett mycket bra besök och för att vi fick ta del av allt det intressanta som Johan utvecklar och arbetar med!

Facebook: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Skiers Inn
2015-06-03

Näringslivsenheten har nu gjort nästa stafettpinnebesök som gick till företaget Skiers Inn som ligger i Limedsforsen. Det är Malin och Anders Rennermalm som driver företaget som de tog över år 2000. Skiers Inn är ett Bed-and-Breakfast-boende som består av 18 rum och 48 bäddar. De driver även ett dotterbolag till Skiers Inn som heter Sälens Äventyrsbana och sedan fem år tillbaka öppnade de en höghöjdsbana i detta företag. Höghöjdsbanan fanns vid starten etablerad i Kläppen men är i dag flyttad till Lindvallen så den verksamheten finns numera där.  Detta är ett bra komplement till Sälens sommaraktiviteter och den riktar sig både till familjer och ungdomar. Det är många olika grupper som kommer och provar äventyret, allt från skolklasser till svensexor. Det tar ca 1,5 timme att ta sig igenom banan som består av 16 stationer.

På vår fråga hur de marknadsför sin verksamhet så berättar Malin att när det gäller pensionatet så har de många återkommande gäster samt gästernas bekanta som kommer och bor hos dem. Detta gör att de inte behövt ha någon större marknadsföring mer än broschyrer och hemsidan. De är ofta fullbokade under säsongen från januari fram till påsken. När det gäller äventyrsbanan riktar de in marknadsföringen på annonser i olika tidsskrifter och magasin.

På frågan om vilka framtidsplaner som finns så säger Malin att den stora utmaningen i den här branschen är att våga göra nya utmaningar. Hon syftar då bland annat på att de utvecklat sin verksamhet med höghöjdsbanan samt att hon berättar att hennes man Anders är involverad i att hjälpa till med utvecklandet av cykelleder i Lima. De ser den turismen som en utveckling för sitt företagande och hade i maj månad ett cykelläger med boende i pensionatet.

Skiers Inn fick stafettpinnen av Café 7:an och frågeställningen som följde med var: Hur upplever ni att det är att driva företag och att utvecklas med detta i Malung-Sälens kommun?

Svar från Malin: Jag upplever att det är övervägande positivt och att man blir bra bemött av andra småföretagare. Vi är ju en ganska liten ort med många småföretagare och jag tycker att det är ett bra fungerande samarbete och nätverkande mellan företagare, både inom samma och olika branscher. Jag har också haft ett bra samarbete med kommunen och deras tjänstemän inom olika områden.

Skiers Inn har nu skickat stafettpinnen vidare till musikern och sångaren Johan Eriksson i Malungsfors. Näringslivsenheten tackar Malin för ett bra besök och önskar fortsatt lycka till med företagandet framöver.

Hemsida: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Café 7:an
2015-04-17

Nästa stafettpinnebesök gick till Café 7:an som finns beläget i Sälens By, ca 500 meter norr om Sälen Centrum. Verksamheten drivs sedan den 4 juli 2014 av Linda Richardson. Café 7:an är ett härligt genuint café i en mysig, fin miljö och förutom caféet så finns där även hemlagad mat samt en butik med lokalproducerade varor och ett pensionat där man hittar hemtrevligt boende mitt i byn.
Linda är en eldsjäl som är noga med att kunden ska få det bästa. Hon arbetar enbart med rena råvaror, inga tillsatser eller halvfabrikat och bakar/lagar all mat från grunden. Hon tar emot beställningar av både catering, smörgåstårtor och tårtor som kan specialdekoreras utifrån kundens önskemål.

På vår fråga hur hon marknadsför sig så berättar hon att hon har en egen hemsida och facebooksida men förutom det så syns hon i olika reklamblad och lokala tidningar som exempelvis Sälenguiden och Sälenrevyn.

Totalt är de 2 personer som jobbar i företaget och öppettiderna är onsdag – fredag kl. 11.00-16.30, lördag – söndag kl. 10.00-15.00.

Café 7:an fick stafettpinnen av Rosa Salong & Boutique och frågeställningen som följde med var: Hur upplever du att läget för din verksamhet är och hur hittar kunderna hit?

Svar från Linda: Läget är egentligen bra för det är ett vackert närområde och fin miljö men samtidigt ligger det fel för folket cirkulerar mest kring Centrumhuset. Det är svårt för dem att hitta lite längre bort. Kunderna hittar mest hit genom rekommendationer från tidigare nöjda kunder. Det är viktigt att jag har hög kvalité på både service och produkter, då vill kunden komma tillbaka.

Näringslivsenheten önskar Linda fortsatt lycka till i företagandet och hon har nu lämnat stafettpinnen vidare till Skiers Inn i Lima. Vi ser fram emot att göra ett företagsbesök hos dem.

_____________________________________________________________________________

Rosa Salong & Boutique
2015-03-23

Nu har Näringslivsenheten varit på nästa stafettpinnebesök och denna gång var det Sanna Wade på Rosa Salong & Boutique som hade fått stafettpinnen. Sannas företag finns etablerat i huset ”Sälen Ski Lodge Bed & Breakfast Massage & Friskvård” som ligger nere i Sälens by alldeles intill rondellen. I samma hus finns även företagaren Jeanette Helmer som driver företaget Sälens Företagsmassör. De två tjejerna tycker det är ypperligt att ha sina verksamheter i samma hus och att de kan samverka på ett bra sätt.

Sanna Wade är en nystartad företagare och hon kom igång med verksamheten strax innan jul år 2014. Rosa Salong & Boutique erbjuder både hudvård och hudvårdsprodukter, presentartiklar, inredning och smycken. I skönhetssalongen erbjuder hon bland annat olika ansiktsbehandlingar samt spa- och massagebehandlingar och butiken är välsorterad med det fina sortiment som hon säljer. Förutom detta så driver hon också en webbutik där samma sortiment finns att köpa som i affären. Sanna berättar att utöver detta så är hon, tillsammans med sin sambo, involverad i ytterligare en verksamhet där de är återförsäljare åt ett finskt företag som heter Home&Living Nordic och som säljer lamelltimmerhus. Här är hon behjälplig med bland annat marknadsföringen, hemsida och mässor samt att hon har den första kontakten med kunden.

Jeanette Helmer har drivit sin verksamhet sedan år 2011. Hon är utbildad massageterapeut och har nyligen avslutat en klassisk homeopatutbildning. Hon erbjuder både massageterapi, homeopati samt kiroterapi. Förutom detta driver hon bed & breakfast så på husets övervåning finns det 6 rum med totalt 16 bäddar inkl. ett kök och allrum för uthyrning.

Sanna och Jeanette har hittat ett sätt att samverka på vilket de tycker att det är mycket bra och deras samverkan gynnar varandras företagande.

Rosa Salong & Boutique fick stafettpinnen av Fotograf Linda Eggens och frågeställningen som följde med var: Hur gör du för att kombinera två så olika verksamheter?

Svar från Sanna: Jag tycker om att ha olika saker att göra. Men i grunden så är det mycket som är lika då det är fokus på marknadsföringen i båda verksamheterna. Det är ett område som jag tycker är kul. Så rollen blir egentligen densamma trots att det är två så olika verksamheter. Jag tycker om det som är fint och vackert – och husen hör på något vis också ihop med inredning. Sedan har jag ju ett bra nätverk runt mig och som hjälper till när det behövs.

Nu är stafettpinnen skickad till ett nytt företag. Nästa stafettpinnebesök kommer att gå till Café 7:an i Sälen.

Vi tackar Sanna och Jeanette för ett mycket bra besök med en bra och intressant dialog kring deras företagande. Vi önskar stort lycka till framöver!

_____________________________________________________________________________

Fotograf Linda Eggens
2015-03-03

Idag har Näringslivsenheten varit till Lima på besök hos Fotograf Linda Eggens. Linda har länge haft funderingar över att starta företag som fotograf och det är hennes gedigna intresse för fotograferandet som har lett in henne att satsa på detta. Hon har en talang och blick för sitt yrke och efter att ha gått utbildning för fotografen Håkan Olsén så gjorde hon slag i saken och startade sin verksamhet i oktober år 2014. När vi går runt i hennes ateljé blir vi så fascinerade av hennes fotografier som hon visar upp. Det är verkligen något speciellt med dem. I grund och botten är hon en porträttfotograf men som har ett starkt intresse av att fota ute i naturen för att få bilderna mer levande. Hon har blicken för att hitta unika miljöer och säger att det finns många fina ställen om man tittar med rätt ögon. Att fotografera i olika miljöer och få ett bra ljus gör hennes arbete mer spännande och det ger inspiration.

Lindas företag är ganska nystartat och hon har inte hunnit marknadsföra sig så mycket men trots detta så har uppdragen rullat igång och hon får beställningar från både privata kunder och företagskunder. Hon har en egen företagssida på facebook samt en hemsida men tror de flesta uppdragen har kommit genom att vänner och nöjda kunder pratat mellan varandra.

I december hade hon ett Öppet Hus i ateljén som ligger i Limedsforsen. Det blev mycket lyckat och det kom ca 200 personer för att träffa henne och se hennes fotografier.

Fotograf Linda Eggens fick stafettpinnen av Tranbergs Massage och frågeställningen som följde med var: Vad har ditt hittills roligaste och utmanade uppdrag varit?

Svar från Linda: Jag tycker att utmaning kan vara svår på olika sätt och att en utmaning kan vara där man lämnar sin egen trygghetszon. Utmaningen kan ju också vara att känna av vad kund vill ha utan att de själva vet om det och att deras förväntningar uppfylls.

Nu har Linda Eggens skickat stafettpinnen vidare tillsammans med en frågeställning till Rosa Salong & Boutique i Sälen dit nästa besök kommer att gå.

Näringslivsenheten tackar Linda för tiden vi fick hos henne och för en mycket intressant företagsdialog. Vi kommer att följa hennes företagsutveckling och önskar så klart Lycka Till!

Hemsida: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Tranbergs Massage
2015-02-18

Näringslivsenheten har nu gjort besök hos Susanne Tranberg som driver företaget Tranbergs Massage. Företaget finns etablerat mitt i centrala Malung och mottagningen är på övervåningen i Hagagården.

Susanne startade verksamheten år 2011 och dessförinnan var hon anställd i Trysil där hon arbetade både med massage- och spabehandlingar. Hon är av Branschrådet Svensk Massage certifierad massör och gick sin utbildning under år 2009-2010.  Hon erbjuder klassisk massage och även koppning som är en behandling av kroppens cirkulation och lös bindväv. Koppning kan användas i kombination med den klassiska massagen som en förstärkning. Susanne har även en samverkan med gymmet TRIM – Träning i Malung, där hon håller olika gympass. Genom hennes samverkan med TRIM har hon fått utbilda sig inom träningsformerna yoga och core (mage, bål och rygg-träning). Att som massör få kombinera sitt jobb inom träning och med olika gympass tycker hon är en perfekt.

På vår fråga hur hon marknadsför sig så berättar hon att det inte har skett någon större marknadsföring. Hon har en företagssida på Facebook men mycket sker genom ”mun till mun-metoden”. Susanne tycker att det är väldigt bra att hon har sin mottagning i Hagagården eftersom det finns fler terapeuter i samma hus. Genom samverkan med dem kommer hon i kontakt med kunder samt genom samverkan med gymmet. Kunderna är både privatpersoner och från olika företag och föreningar. Hennes utvecklingstankar är att framöver rikta in sig än mer mot företag och erbjuda både massage, yoga och/eller annan träning som önskas.

Tranbergs Massage fick stafettpinnen av TRIM och frågeställningen som följde med var: Vad anser du är nyckeln till att må bra?

Svar från Susanne: Jag tycker det är viktigt att vara ute och vara aktiv, få frisk luft och att kroppen får röra på sig. Det är också viktigt med stimulans – att ha något kul att göra och utveckla sig i. Jag tror det är bra att ha en målsättning där man hittar på roliga saker på vägen fram till målet. Att även vara spontan och göra det som man vill i stunden och ha kul. Viktigt är också att vårda och ta vara på sina relationer med nära och kära. Att inte alltid ta allt för givet utan att faktiskt stanna upp ibland. Och så klart måste vi också ha återhämtning; sömn, vila och mat.

Nu har Tranbergs Massage skickat stafettpinnen vidare tillsammans med en frågeställning till Fotograf Linda Eggens i Lima. Besöket dit kommer att ske i början av mars.

Näringslivsenheten tackar för ett bra möte med intressant dialog kring Susannes verksamhet och önskar fortsatt Lycka Till i framtiden med företagandet!

Facebook: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

TRIM - Träning i Malung
2015-02-11

Den här gången gick stafettpinnebesöket till TRIM – Träning i Malung. Näringslivsenheten träffade Josef Hagström och Jenny Persson som är ägare av gymmet och som driver verksamheten. Gymmet ligger fint beläget alldeles intill Västerdalälven i centrala Malung. Josef och Jenny tog över företaget år 2008 och har sedan dess utvecklat och gjort en hel del restaureringar av lokalerna. De har ca 15 st. instruktörer som jobbar hos dem och det är ungefär 450 medlemmar på TRIM. De erbjuder ett brett utbud av träningsmöjligheter där man kan välja att träna helt själv, och kan få hjälp med att lägga upp ett personligt träningsprogram, eller att träna med instruktör. De har också flera olika gruppträningar med instruktör och det finns många olika gruppass att välja mellan - allt från dans, yoga, teknik, boxning, styrka, cykel, step med mera. Förutom detta kan de även hjälpa till med både kostrådgivning och tester inom kondition, styrka och rörlighet. De har en gedigen kunskap inom hälsa och kan hjälpa till med det mesta som efterfrågas.

Vill man bli medlem och köpa månadsabonnemang hos TRIM så får man träna hur mycket man vill i gymmet – i både enskild träning och antal grupppass. För den som endast väljer att träna enstaka gånger går det också bra att betala per gång man är där. TRIM är även medlem i en kedja som heter KlubbSverige. Detta gör det möjligt för medlemmar att träna på andra KlubbSverige-anslutna anläggningar runt om i landet. Är du sugen på att köpa träningskläder och träningsskor så finns även försäljning av detta.

Lite nyheter är på gång i verksamheten. De kommer att satsa än mer på grupper för pensionärsträning och kommer nu att erbjuda en pensionärsgrupp i yoga. De har också utvecklingstankar på en Funky Kids-grupp där det erbjuds barndans med inriktning på olika rörelsemönster. Under nästa vecka (v. 8) blir det spännande nyheter i ”maskinrummet” då de ska byta ut nuvarande styrketräningsmaskiner.

Den 26 februari kommer det att vara Öppet Hus på TRIM och alla som är nyfikna på verksamheten kan då passa på att kika in hos dem.

TRIM fick stafettpinnen av Anittas Hud & Friskvård och frågeställningen som följde med var: Kommer ni att utöka öppettiderna på förmiddagarna och då eventuellt lägga fler danspass?

Svar från Josef och Jenny: Under våren kommer vi att göra en enkätundersökning för att se vad som önskas, både vad gäller vilka pass man vill ha samt öppettider. Efterfrågan kommer att styra och vi kommer att vara tillmötesgående och försöka anpassa verksamheten efter de önskemål/behov som kommer in. Detta kommer sedan att börja gälla från hösten.

Nu har TRIM skickat stafettpinnen vidare tillsammans med en frågeställning till Tranbergs Massage dit nästa besök kommer att gå.

Vi tackar Josef och Jenny för ett bra besök med en bra dialog kring företagandet. Innan vi avviker från TRIM börjar träningssugna kunder att droppa in i lokalen och det är en härlig stämning mellan deltagarna på gymmet. Trivseln märks och vi önskar TRIM fortsatt lycka till med verksamheten.

Hemsida: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Anittas Hud och Friskvård
2015-02-03

Nu har Näringslivsenheten varit och hälsat på hos Anittas Hud och Friskvård som finns etablerat i Yttermalung. Anitta startade sin verksamhet år 2006 och hade under de första två åren sin mottagning hemma i bostadshuset.  Men i takt med att verksamheten utvecklades så byggdes en liten stuga på gården där mottagningen nu håller till. Det är en mysig liten stuga och det känns både ombonat och trivsamt när man kommer in. Ett perfekt ställe att slappna av på. Anitta erbjuder hud- och ansiktsbehandlingar samt friskvård i form av KINOpraktik (massage, naprapat, muskeltester). Genom metoden hittar man obalanser i muskulaturen som sedan stärks upp både mentalt och fysiskt. Hon erbjuder även kost- och näringsrådgivning, mineralterapi (hår- och mineralanalys) samt Aqua Detox som är en rening av tungmetaller. Hon utför också öron- och näshåltagning. Den senaste investeringen är en deep skin-maskin och en NBE1000. Med maskinen kan hon utföra allt från massage- till punktbehandlingar och den stärker upp huden samt främjar den naturliga tillväxten av kroppens egna celler. Anitta är väldigt mån om att anpassa sina behandlingar efter kundens behov för att kunna ge en så individanpassad behandling som möjligt. Hon arbetar heltid med sin verksamhet och på vår fråga hur hon marknadsför sig så berättar hon att den bästa marknadsföringen är ”mun till mun-metoden” där nöjda kunder pratar med varandra. Hon har också en företagssida på Facebook. Kunderna kommer förutom från Malung och Sälen även från Mora, Vansbro, Dala-Järna, Hagfors och Sysslebäck.

Anittas Hud och Friskvård fick stafettpinnen av Monas Klipperi och frågeställningen som följde med var: Hur ser du på utvecklingen inom hudvård, blir tänket mer och mer ekologiskt och naturligt?

Svar från Anitta: Ja absolut, tänket blir så mer och mer. Idag är det ett ökat intresse av resultatinriktade behandlingar – att man ser och känner att det blir skillnad direkt efter första behandlingen.

Nu har Anittas Hud och Friskvård skickat stafettpinnen vidare tillsammans med en frågeställning till TRIM - Träning i Malung och vi ser fram emot att besöka dem.

Näringslivsenheten tackar Anitta för ett bra besök och för en intressant berättelse om verksamheten. Vi önskar fortsatt lycka till i framtiden!

Facebook: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

_____________________________________________________________________________

Monas Klipperi
2015-01-09

Nu har Näringslivsenheten gjort årets första stafettpinnebesök som gick till Monas Klipperi. Salongen ligger på Postgatan mitt i centrala Malung och Mona Johansson har hållit till i samma lokaler sedan 16 år tillbaka. Hon tog sin gesäll och startade företaget år 1998 och dessförinnan gick hon sin frisörutbildning som lärling. I hennes utbildning ingick förutom klippning, permanent och färgning även brudklädsel, festfrisyrer och skäggklippning. Hon gör även isättning av löshår. Blir man sugen på att få lite färg på kroppen går det utmärkt att komma till salongens solarium där hon erbjuder drop in-tider. Hårvårdsprodukter finns också till försäljning. På vår fråga hur hon bäst marknadsför sig så berättar hon att företaget har en egen facebooksida samt att hon brukar annonsera i lokala annonsblad. Annars tror hon att den mesta marknadsföringen går via ”mun-till-mun”-metoden där kunder pratar med varandra. Kunderna är både damer, herrar och barn.

Monas Klipperi fick stafettpinnen av CD Entreprenad och frågeställningen som följde med var: Hur ser du på utvecklingen av miljöanpassade hårvårdsprodukter och blir det samma resultat eller andra effekter?

Svar från Mona: De produkter som jag har hittat och använder mig av är hållbara och kunden tycker det blir samma resultat som av andra produkter. Produkten är certifierad och innehåller bara organics (naturliga) ingredienser. Jag använder mig endast av dessa produkter nu eftersom de är snällare mot både hår och hårbotten. Jag tycker det är roligt för kunden är nöjd och jag tycker verkligen att produkten fungerar bra.

Nu har Monas Klipperi skickat stafettpinnen vidare tillsammans med en frågeställning till Anittas Hud, Fot- och Friskvård dit besöket kommer att gå nästa gång.

Näringslivsenheten tackar Mona för ett bra företagsbesök med en bra och intressant dialog. Vi önskar henne lycka till med företagandet i framtiden!

Facebook: Länk...länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2016-09-22 av