Tel: 0280-181 00

Malung-Sälens kommun - Box 14 - 782 21 Malung - Besöksadress: Lisagatan 34

  • Kontakt

Tipsa

Vasaloppet genererar pengar

Vasaloppets vintervecka 2014 närmar sig, som i år väntas locka fler besökare än någonsin. En nyligen sammanställd undersökning visar att de drygt 70 000 tillresta deltagarna och dess medföljare under 2013 års vintervecka spenderade över 192 miljoner kronor under sitt besök i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.

Tillsammans med sommarens arrangemang ger Vasaloppets olika lopp en årlig turistekonomisk effekt på över en kvarts miljard kronor. Mätningen har gjorts av undersökningsföretaget Rubin Research och gäller för perioden 22 februari till 3 mars 2013. Hänsyn har tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Inte heller träningsläger ingår.

– Dessa siffror visar att Vasaloppet inte bara är en motor för idrottsrörelsen och folkhälsan i Sverige utan också för näringen i regionen. Det är otroligt glädjande att allas insatser från invånare, politiker och näringsliv ger så mycket tillbaka. Vår ambition är att fortsätta bidra till en positiv utveckling i regionen och när vi nu har en etablerad verksamhet under hela året kan vi säkerligen få ännu fler att våga satsa och skapa ett utökat utbud längs arenan, säger Vasaloppets vd Anders Selling.

Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse. Den totala bruttoomsättningen har ökat med 67 procent sedan första mätningen 2009. Tidigare undersökningar visar att motsvarande summa för sommararrangemangen 2012 uppgick till ca 60 miljoner kronor och tillsammans blir den årliga turistekonomiska effekten av Vasaloppets arrangemang således över 252 miljoner kronor (konsumtionen av lokala deltagare och publik ej inkluderad).

Några utdrag från undersökningen:

- Deltagarna inklusive de medföljare som besökte de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen i samband med vinterveckan spenderade totalt ca 192 miljoner kronor under sin vistelse

- Bryter man omsättningen för vinterveckan 2013 på olika geografiska målgrupper kan man se att ’övriga Sverige’ (ej lokalt boende) står för lejonparten med 164,4 miljoner, de norska gästerna för 9,6 miljoner och övriga utländska gäster för 18,1 miljoner.

- Deltagarna stannade i snitt tre dagar och två nätter i regionen medan den del av publiken som reste till evenemanget utav rent intresse, utan att själva delta eller som medföljare till annan deltagare, tillbringade i genomsnitt 4,7 dagar och 4,5 nätter i regionen

- Totalt sett konsumerade den genomsnittlige respondenten cirka 738 kr per person och dygn utöver boendekostnaden. 2011 var samma siffra 660 kronor och sedan 2009 har den personliga konsumtionen ökat med över 60 procent.

- 89 procent svarar att de skulle kunna tänka sig att besöka regionen under sommartid.

Sidan uppdaterad 2014-01-14 av